Bij de EuroNCAP kijken ze wat de nieuwe Evoque betreft nog even de kat uit de boom. Het onafhankelijke veiligheidsinstituut heeft het ook altijd maar drukker. Automerken spuwen nieuwe versies uit dat het een lieve lust is. Er zijn nu al vier Ranger Rovers (die zonder annex, de Range Rover Sport, de Velar en de Evoque). Een paar decennia geleden hadden ze niet eens zoveel modellen in het ganse Land-Rover-gamma.
Nu zijn ze er bij zowel de EuroNCAP als bij Land-Rover waarschijnlijk wel gerust in. De vorige Evoque kreeg een topscore en dat wordt ook voor dit exemplaar het geval. Deze design-SUV heeft immers niet alleen alle verplichte voorzieningen aan boord - ook het elektronische arsenaal zal de g-spot van de veiligheidsnerds kittelen.
Zin... en onzin
Zelf doe je er, omwille van de eerder al aangehaalde zichtbaarheid rondom (beter dan voorheen en nog steeds niet schitterend) goed aan om te investeren in één van de vele camerasystemen van het bedrijf. Je hoeft ook niet te overdrijven. Zo bedacht Land-Rover een snufje dat je in staat stelt om de grond onder de wielen te bekijken. Tijdens de persvoorstelling bedacht het zelfs een scenario waarin dat nuttig is: bij het rijden over een treinspoor. Hoe vaak doe je dat?