Dat designer Gerry McGovern wakker heeft gelegen van de nieuwe Evoque willen we goed geloven. Z’n design was niet louter een belangrijke reden waarom klanten - de meeste overgelopen van andere merken - hem kochten. Het was dé reden. Misschien kwamen ze achteraf tot de conclusie dat hij leuk stuurde en veilig aanvoelde.
Meer van hetzelfde
Hoe brei je daar een vervolg aan? Wel, in de eerste plaats door niet te veel te wijzigen. In de afmetingen scheelt het hooguit een millimeter hier en daar. Achteraan was men er snel uit: daar was de Evoque immers nogal rommelig. ‘Elementair’ heet dat met een chique woord. Dus is hij minimalistisch. Er zijn minder lijnen en de lichtunits hullen zich in een zwarte frame die over de ganse breedte loopt. Je ziet er wat van de Velar in en dat is uiteindelijk ook wat je van de voorzijde kan zeggen. Logisch, want die andere recente Ranger Rover wordt op stilistisch vlak ook de hemel in geprezen.
Nog puurder
Wat we tussen die twee uiteinden kunnen noteren? Wel - de aflopende daklijn die bleef en de wielbogen worden nog wat sterker geaccentueerd. En om meer als een klomp metaal over te komen zie je in het dak geen gootlijnen meer (niet handig als je uitstapt) en hebben de zijruiten onderaan geen zichtbare sierlijst meer. En tenslotte zijn er nog de uitklappende deurhendels. Die zijn goed voor de aerodynamica.