We zegden het al - zo’n SUV of crossover is in dit segment eigenlijk een louter stilistisch gegeven. Bovenop dezelfde basismaatvoering als de Polo (neem bijvoorbeeld de identieke wielbasis van 2,55m) zet VW een andere koets. Meer is het niet. De bodemvrijheid scheelt nauwelijks wat, maar in de hoogte is er natuurlijk wel een verschil.
Meer water dan wijn?
Finaal meet de T-Cross van kop tot staart 4,23 meter (12 minder dan de T-Roc), is die 1,58m hoog (14cm meer dan de Polo) en 1,78m breed. Hij ziet er natuurlijk niet uit als een Polo. Terwijl de compacte vijfdeurs moeite doet om verfijnd en discreet over te komen, met kleine lichtunits bijvoorbeeld, doet deze T-Cross net het tegenovergestelde. Z’n wielbogen worden geaccentueerd, de onderzijde van de bumpers is uitgewerkt (onder meer om de illusie van meer bodemvrijheid te wekken) en z’n lichten vervullen een meer prominente rol. Vooral achteraan, waar een brede horizontale reflectorbalk de heupen van het model in de (zwarte) verf zet. Dat is een stijlkenmerk dat binnen het VW-concern overigens wild om zich heen slaat. Ook bij Audi, Porsche, Seat en Skoda zagen we die horizontale balk al verschijnen. Om maar te illustreren dat ieders hoofd daar op hetzelfde kussen te slapen ligt.