Je kan wel wachten tot Sint-Juttemis eer de EuroNCAP een 911 dissecteert op veiligheidsgebreken. Bij dit soort exclusieve auto’s moet je het hebben van je vertrouwen in de fabrikant en de lijst met veiligheidsvoorzieningen. Dat laatste verstopt Porsche overigens goed. Je moet al flink gaan peilen in de documentatie van het merk om in de gaten te krijgen dat de achterbank bijvoorbeeld netjes voorzien is van EuroNCAP bevestigingspunten. Die komen bovenop de wettelijk verplichte voorzieningen als airbags, rijhulpsystemen (in trapjes uit te schakelen), bandendrukcontrole en zo meer. En ze zijn vanzelfsprekend uit te breiden. Hier wordt weerom gretig uit de vaatjes van leenheer VW getapt. En daarom kan je in de optielijst zaken als een radargestuurde snelheidsregelaar met start/stop-functie, een rijstrookassistent en zelfs nachtvisie plukken.
Wet Mode
Waar Porsche zelf uitgesproken fier op is, is z’n aparte rijmodus voor wanneer het nat is. Daarvoor zitten in de wielkasten zowaar specifieke sensoren. Als die in de smiezen krijgen dat je door fikse regen rijdt, suggereert de 911 zelf een ‘wet’-modus. Je moet die wel zelf nog selecteren. Dat gebeurt tegenwoordig via het obligate draaiknopje aan het stuur. Eens geactiveerd, krijg je een auto die wat delicater reageert. Niet om je uit nesten te helpen, maar om te vermijden dat je je per ongeluk in nesten werkt.