Bij het interieur van de 911 krijgen we om één welbepaalde reden altijd een dubbel gevoel: de achterbank. Het is nog min of meer doenbaar om er te geraken. Je kan er echter niet zitten. Toch niet wanneer je groter bent dan 1,50m. En het lukt met erg kleine kinderen ook niet omdat die met hun benen vooruit zitten. We catalogeren het als een observatie, want dat in dit type auto als een minpunt omschrijven gaat wellicht een stap te ver. Maar sta ons wel toe te observeren dat die achterbank schijnbaar nooit profiteert van de toename in afmetingen.
Sportzak? Gooi maar op de bank
Samen met gros van z’n bezitters beschouwen we de achterbank als een uitbreiding op de bagageruimte. Je kan er een paar sportzakken op kwijt en die maken het verschil wanneer je op reis wil, bijvoorbeeld. In de neus is ook nog steeds bagagecapaciteit. Op papier lijkt dat niet erg veel: amper 132l. Je kan die echter optimaal benutten omdat ze perfect rechthoekig is van vorm. De auteur van dit artikel past er bijvoorbeeld helemaal in.
Een echte toerenteller
De sensatie van achter het stuur - daar is het natuurlijk allemaal om te doen. Ook hier verheft Porsche het hinken op twee benen tot kunst. Deze 992 heeft immers een dashboardlayout met een horizontale nadruk, die weer meer aansluit bij die van oudere modelreeksen. Voor je neus zit nog steeds een analoge toerenteller, ditmaal geflankeerd door twee LCD-schermen van 7” breed waarvan de aan de uiteinden afgeronde vorm verwijst naar de boordplank van de eerste Elfer. Iets wat we allemaal zouden afdoen als marketingblabla, zou het niet werken. Maar dat doet het wel. Je werpt onderweg een blik op de gesofisticeerde weergavemogelijkheden en je weet meteen dat je in een hedendaagse auto zit. En tegelijk kan het niets anders zijn dan een 911.
Bruikbaar
Dat er links en rechts kenmerken zijn die een specifiek karakter opwekken, verklaart het succes van de 911-reeks niet. Dat hebben andere sportauto’s ook. Maar het gebruiksgemak - dat is nogal specifiek voor deze Duitser. Omdat er uit recente technologievaatjes getapt kan worden, voelt alles precies bij de tijd aan. Infotainment, ja, maar ook schakelaars en zo. En wat werkt, blijft hoogst waarschijnlijk werken. Toch even iets anders dan bij concurrenten die knopjes en elektronica gebruiken uit flink goedkopere auto’s van Italiaanse of Engelse makelij.