Porsche heeft een nieuwe 911. De achtste generatie al sinds 1963. Deze luistert naar de interne typebenaming 992. Dat doet ons al bij voorbaat benieuwen naar de naam van de volgende Elfer, die er wellicht over een jaar of zeven weer aankomt. 993 werd immers eerder al eens gebruikt. Het was de laatste luchtgekoelde 911. Alleen al daarom wordt hij door heel wat liefhebbers van de typische lijn van de 911 aanbeden.
Van 991 (de uittredende generatie) blijven de strafste versies nog even in de catalogus terwijl het merk uit Stuttgart z’n gamma uitbouwt. De Carrera S en 4S spelen opener. Andere versies volgen later. De Cabrio’s debuteren weldra op Europese bodem op het Autosalon van Genève. Ze zijn al voorgesteld.
Gamma en prijs
De 911 volgt, zoals we wellicht verder in deze test nog enkele malen zullen aanhalen, een evolutionair parcours. Dat geldt helaas ook voor de prijs. Die wordt weer verder aangedikt. De vanafprijs bedraagt € 123.395,80. Een 4S maakt je meteen € 131.381,80 armer. Maar de lijst met extra’s en opsmuk is schier eindeloos. Het exemplaar op de foto’s kostte met zekerheid meer dan € 160.000.