Elke nieuwe Porsche 911 is anders als de vorige, maar tegelijk ook heel erg hetzelfde. Daarom wordt wel eens gezegd dat de designafdeling van het merk uit Stuttgart aan de luie kant is. Maar dan negeer je natuurlijk hoe moeilijk het is om steeds variaties op hetzelfde recept te verzinnen. Ditmaal zit het er design er weer boenk op. Hij weer wat groter, maar dat valt niet op. Gelukkig, want het is niet zo dat je op meer ruimte wordt getrakteerd.
Aan de binnenkant moderniseert Porsche vol overtuiging. De opstelling van de boordplank is voortaan weer uitgesproken horizontaal en de schermpjes die de analoge toerenteller knipogen naar de oer-911. Moet je kunnen: een retrogevoel oproepen temidden van al die technologie.
Objectief beter
De motor is kleiner, maar krachtiger. En natuurlijk is deze 911 weer sneller dan voorheen. Maar overtuigen zal hij vooral doen met criteria die al langer gekend zijn. De 911 is een sportauto waarmee het makkelijk leven is. Hij maalt net zo moeiteloos kilometers als hij indruk maakt op het circuit. Het aparte karakter van de Elfer tenslotte? Neen, dat zit almaar verder weggestopt. Spijtig voor de purist, maar logisch.