Peugeot zorgde met de 508 al voor een moderne interpretatie van de berline. Wat lager, wat dynamischer. Voor de klant die aan de lokroep van de SUV kan weerstaan. Nu doet het met de break precies hetzelfde. Shooting, werd die. Niet radicaal, maar genoeg om net even wat anders te zijn. Ook aan de binnenkant overigens. En het rijgedrag. De diesel zet weliswaar geen topprestaties neer - je zit echter nooit om werkijver verlegen. In comfort vinden we’m beter dan in sport, al is dat vanzelfsprekend een erg persoonlijk oordeel.
Perfect is de 508 SW niet. Zichtbaarheid rondom of ergonomie kan beter. Zaken waarover je sneller loopt te vitten als je er niets voor in de plaats krijgt. We sommen wel op wat beter zou kunnen, maar erg zwaar tillen we er niet aan. De Fransen compenseren dat met iets wat in de autowereld almaar zeldzamer wordt: een beetje eigenwijs karakter. Al bij al is het al lang geleden dat men in Sochaux nog eens zo’n overtuigende grote middenklasser in elkaar stak.