Een sportief modelletje. Niets beter voor het imago van een merk. Hyundai hoef je het niet uit te leggen. Zelfs wanneer er nog slechts schuchtere stapjes op Europese bodem werden gezet, kon er een auto bij die wat meer was dan louter functioneel transport. Een Pony Coupé of Scoupe. En in recentere tijden een Veloster.
N voor sportief
Tegenwoordig gieten de Zuid-Koreanen die sportieve ambitie in één enkele letter: N. Helemaal in lijn met de tijdsgeest heb je die in mildere smaken (de N-Line modellen die vooral op esthetisch vlak werken) en in meer geconcentreerde vorm. De i30 Hatchback N bijvoorbeeld. Volgens Hyundai is die goed genoeg om de Golf GTI het vuur aan de schenen te leggen. Afgelopen anderhalf jaar waren in ons land al meer dan 350 klanten dezelfde mening toegedaan. Een succes.
De i30 bestaat echter niet louter in een variant met een verticale kofferklep. De middenklasser van Hyundai is er ook als Fastback. Met een elegantere, coupé-achtige styling. Daar passen de Zuid-Koreanen nu, aangemoedigd door het succes van de eerste N-telg, hetzelfde recept op toe.
Prijzen en opties
In ons land kost die i30 Fastback N meteen € 37.499. Dat is € 1.950 meer dan de hatchback. We vergelijken in dit geval wel met de Performance-versie. Meteen 275pk sterk, want de variant met 250pk wordt niet weerhouden. De meeste klanten kiezen toch meteen de krachtigste variant. Veel opties zijn er niet. Je kan alleen metaalkleur (€ 600) en een elektrisch open dak (€ 1.100) aanstippen.