De i30 Hatchback N is een schot in de roos. Ook in ons land. Het overgrote deel wordt er verkocht in de Performance-variant die 275pk in plaats van 250pk heeft en daarom is deze Fastback er nu alleen in de krachtigste versie. Die kost € 1950 meer, maar kan uitpakken met een wat grotere koffer en een coupé-achtige styling. Dat heeft Hyundai goed bekeken, want het eigent zich daar een heel eigen hoek in de markt in. De gedoodverfde concurrenten zijn allemaal conventionele hatchbacks.
Op weinig of geen fouten te betrappen
De prijs van de i30 Fastback N is correct, maar het is niet zo dat er een grote vlag ‘koopje’ op hangt. Een VW Golf GTI is er voor minder, maar heeft minder vermogen. Een Renault Megane RS met 280pk kost € 35.450. Wat echter cruciaal is. Hyundai hoeft niet zelfbewust te compenseren voor prijs. Deze Fastback legt andere accenten dan het gros van de concurrentie en valt op geen enkel vlak door de mand. Hij is gewoon goed gedaan.