Bij een eerdere test van de Kodiaq gingen we naarstig op zoek naar weggetjes waar nog geen asfaltmachine overheen was geweest. Toen constateerden we dat de veiligheidssensoren er al na een paar kilometer de brui aan gaven. Gelukkig komt de klant van dit soort auto statistisch gezien nooit in die situatie. Bij deze RS bleven we netjes op het asfalt. Met die 20-duimers een pokdalige ondergrond opzoeken ligt al helemaal niet voor de hand, tenzij je een uitgebreid banden- en velgenbudget hebt. Het resultaat: geen foutmeldingen of alarmpjes ditmaal. Volgens de EuroNCAP betekent dat dat we perfect veilig zaten.
Vijf sterren
Bij z’n marktlancering testte de onafhankelijke crashtestorganisatie de Kodiaq en werd het model beloond met de maximale score van vijf sterren. Dankzij de knieairbag voor de bestuurder (die het totale aantal airbags op zeven brengt), was zelfs het diep uitgebouwde dashboard geen probleem. De enige minpuntjes die de organisatie opmerkte: Isofix bevestigingspunten op de passagierszetel vooraan zijn niet standaard en een rijstrookassistent (beiden wel verkrijgbaar) evenmin.