Het heeft (heel) lang geduurd, maar Seat heeft nu toch de wind in de zeilen. In 2018 stevent het bedrijf af op een absoluut verkooprecord. En met het jaareinde in zicht lanceert het bedrijf z’n derde SUV.
Made by VW
De nieuwste hoogpoter van het Spaanse merk dat ooit vooral voor sportiviteit wou staan, heet Tarraco. Dat is de Spaans-Romeinse naam van de stad die in moderne tijden Tarragona heet, aan de Catalaanse Costa Dorada. Het bedrijf heeft al twee SUVs in het gamma, maar dit is de eerste die 7 zetels biedt. Hij staat op het MQB-platform, ditmaal in een variant met lange wielbasis. Dat doet ook dienst voor VW Tiguan Allspace en de Skoda Kodiaq (test hier). Deze Tarraco loopt overigens bij VW in het Duitse Wolfsburg van de band. Eén van de weinige niet-VW-modellen die de eer krijgt daar te worden geproduceerd.
Aanbod en prijs
Wie het Seat-aanbod kent, zal opmerken dat het instapniveau Reference hier ontbreekt. Het aanbod begint met de Style-afwerking. Een stopcontact-hybride die 50km op stroom zal kunnen afleggen komt in 2020. Tot dan kan je kiezen uit twee benzinemotoren, de 1.5 TSi van 150pk en de 2.0 TSi van 190pk. Het dieselaanbod is precies even groot. Daar kan je kiezen uit 150 of 190pk, die telkens uit een tweeliter wordt gepuurd. Vierwielaandrijving is er alleen in combinatie met een zeventrapsautomaat.
Voor minder dan € 33.670 (1.5 TSI 150pk) kan je geen Tarraco kopen, terwijl de catalogus niet prijziger wordt dan € 44.780 (2.0 TDI 190). Tenminste, zonder extra’s. We kunnen niet laten er even de prijs van de Skoda Kodiaq naast te leggen, wegens ‘erg verwant’. En je kan er niet omheen. De Tsjech is goedkoper. Die staat al vanaf € 29.175 in de catalogus. Ons testmodel, de 190pk sterke 2.0 TSi Xcellence (een benzine dus) opent zijn deuren vanaf € 42.190.