Historisch gezien was het vooral in z’n rijgedrag dat de Dreier zich onderscheidde van z’n Duitse concurrenten. Dat is overigens vooral iets voor het achterhoofd, want zo’n referentiekader kan ook misleiden. Zo etaleert een Mercedes C-Klasse tegenwoordig een voorbeeldig stuurgedrag terwijl het imago nog een beetje stoffig is. En schreeuwt Audi via z’n marketingafdeling al jaren dat ze dynamisch zijn, terwijl rechtuitstabiliteit - niet bochtengedrag - de voornaamste prioriteit was bij de afstelling. En de 3? Wel, die liet het cru gesteld bij recente generaties allemaal wat hangen. Hij teerde op imago. Op papier (de prestaties dus) was er niets aan de hand, maar je kreeg geen pretoogjes meer achter het stuur. Welnu, ze zijn wakker geworden daar in Duitsland. Deze nieuwe doet immers een stuk beter.
Zo heel veel heeft het niet te maken met de gewichtsbesparing van 55kg die des te indrukwekkender is omdat de koetswerkstijfheid tegelijk met 50% (!!) toenam. Dat deze 320d kan uitpakken met een perfecte 50/50 gewichtsverdeling tussen beide assen, zit al dichter bij de waarheid. Wij zetten echter aanpassingen aan de ophanging op één. Meer specifiek, aanpassingen aan de geometrie vooraan die ervoor zorgen dat het stuurtje van deze sedan weer op een natuurlijke manier naar z’n rechtuitstand terugkeert. Een klein, o zo belangrijk, detail. De dikke stuurvelg seint nog steeds niet veel stuurgevoel door - het is er wel.
Tegelijk voorzag BMW voor- en achteraan in fonkelnieuwe dempers met een slagafhankelijke weerstand. Een primeur die ervoor zorgt dat oneffenheden soepel worden opgeslokt maar het koetswerk toch adequaat en geleidelijk wordt afgeremd. Ik verkies het resultaat boven dat van de optionele gestuurde demping omwille van z’n voorspelbaarheid al staat wat meer veerweg (de 3 durft op grote oneffenheden wel eens van de grond komen) nog steeds op m’n verlanglijst.
De balans was altijd al in orde bij de 3. En met een fijner stuurgevoel (ditmaal is zelfs de optionele stuurinrichting met variabele vertanding niet slecht) en een progressieve demping, is dit weer een fijne rijmachine. De prestaties van de 190pk en 400Nm sterke diesel mogen er ook zijn: 100 in 6,8 tellen (3 tienden vlotter dan de handgeschakelde versie) en een top van 240km/u, maar het is al dat andere dat ervoor zorgt dat je je lekker voelt in een auto. Op papier verbruikt de 320d niet meer dan 4,7l/100km. We tikten een representatief segment van de testrit af op 6,1l/100km.