Het is een alom bekende trend dat auto’s bij een generatiewissel groter worden. De 3-Serie is wat dat betreft geen uitzondering. De nieuwe bodemgroep drijft de voor- en achterwielen 41mm verder uit elkaar (wielbasis: 2851mm). De totale lengte nam met 71mm toe en de breedte gaat 16mm in de plus. De hoogte blijft quasi gelijk. Om die afmetingen even in context te plaatsen: de 3 is nu op één luttele centimeter na even lang als de E34 5-Reeks (die met de vier ronde koplampen) die van 1987 tot 1996 in de catalogus stond terwijl het die al voorbijstak in hoogte en breedte.
Gladde koets
De Duitsers moderniseren het ontwerp van de Dreier door meer plooilijnen en gespannen volumes te introduceren, er zijn meer luchtdoorstroomopeningen (het meerendeel vals), de lichtunits worden uitgetrokken en de typerende niervormige grille is weer groter. De twee delen worden nu nog door amper een chroomstrip gescheiden. Dat is goedkoper dan er nog wat lakwerk tussen te steken. Er zijn nog wel typische BMW-kenmerken, zoals de verder gestileerde hofmeisterknik bij de C-stijl, maar wij kunnen ons alvast niet van de indruk ontdoen dat deze modelrij steeds meer aan karakter inboet. Hou op de foto’s maar eens je duim over die grille… En ziet hij er aan de achterzijde zelfs niet wat Aziatisch uit? BMW zelf beweert overigens halsstarrig van niet, maar kan natuurlijk ook niet het belang van markten als de VS en China ontkennen.
Brandstofefficiëntie is overigens net zo belangrijk. Daarom is de koets weer beter dichtgetimmerd dan voorheen. De Cx-waarde bedraagt nu nog slechts 0,23, met dank aan een beter afgewerkte wagenbodem en vindingen als een grille die alleen opent wanneer de motor nood heeft aan wat frisse lucht.