Het is inmiddels bijna vier jaar geleden dat Renault zijn Kadjar introduceerde in één van de meest competitieve segment van Europa, dat van de middelgrote SUV. In ons land bekleed deze Renault daar de zevende plaats, achter onder meer de Nissan Qashqai en de Dacia Duster die allebei uit dezelfde groep afkomstig zijn. Niet minder dan 40 concurrenten kruisen inmiddels de degens in dit marktdeel. Dat zijn er 60% meer dan in 2015 toen de Kadjar werd gepresenteerd.
Tweederde van zijn carrière heeft de Renault er inmiddels opzitten. Er zijn er al 450.000 stuks (wereldwijd) van verkocht. Tijd dus voor een opknapbeurt. Meer comfort, een betere presentatie en nieuwe motoren zijn de belofte van het merk.
Gamma en prijs
Vanaf januari 2019 wordt de opgefriste Kadjar leverbaar, maar het orderboek is al open. De startprijs bedraagt € 23.825. Dan heeft die de kleine 1,3l benzine van 140pk onder de kap met de mededeling ‘Life’ op het paspoort. Voor die prijs heb je geen startknop, of aluminium velgen en moet je zelf de temperatuur van de airco regelen. Voor dat soort van zaken moet je hogerop de uitrustingsladder klimmen. Eerst naar ‘Zen’ (€ 25.855 - automatische airco, 17” velgen, starten zonder sleutel), verder naar Limited (€ 26.630 centrale armsteun en het R-Link infotainmentsysteem) en Intens (€ 27.775 - verschillende rijhulpmiddelen, 18” lichtmetaal en LED-koplampen).
Vierwielaandrijving is alleen verkrijgbaar met de high-end 'Black Edition' en wordt altijd gepaard aan het 150 pk sterke 1.7 DCi-blok en de handgeschakelde zesversnellingsbak. Tegen dan kost je Kadjar al € 38.375. Afhankelijk van de versie kan de automatische zevenbak met dubbele koppeling worden gecombineerd met alle motoren, behalve met diezelfde de 150 pk sterke 1.7 DCi.