Op veiligheidsvlak geldt dan weer dat meer wel degelijk meer is. Maar dan moet het wel goed werken. Bij overmatig geavanceerde auto’s moeten we tegenwoordig opmerken dat je heel wat van je aandacht moet besteden aan het beheer van die veiligheidsnufjes. De cruise-control die automatisch de snelheidsbeperking overneemt, maar zich de helft van de tijd miskijkt. Een rijstrookassistent die niet voelt dat je met je handen aan het stuur zit waardoor om de zoveel tijd verplicht moet slalommen. Je houdt je hart vast wanneer er weer een nieuw snufje wordt voorgesteld. En laat ons wel wezen, de GLE is niet foutloos. We zijn echter geneigd om hem wat krediet te geven. Er zijn immers een paar nieuwe functies die best wel goed werken. Zo vertraagt de cruise-control zelf wanneer je een rond punt of kruispunt nadert.
5-sterren-score
Daarnaast laat de GLE zo goed als niets liggen op vlak van actieve veiligheid. Daaronder hoort het Pre-Safe-systeem dat een crash ‘voelt’ aankomen en de inzittenden optimaal voorbereid. Het is nog verder uitgebreid. Zo zitten er nu in de zetels pyrotechnische plofkussens die je bij een zijdelingse aanrijding naar het midden van de auto duwen. Cruciale centimeters die levens kunnen redden. Het siert Mercedes overigens dat ze ook gewoon veiligheidsverhogende systemen en structuren monteren waar ze niet voor beloond zullen worden door één of andere onafhankelijke veiligheidsinstantie à la EuroNCAP. Het gaat een hoop verder dan de 5-sterren-topscore waar deze SUV bij voorbaat zeker van is.