Mercedes dumpte de V6 onlangs ten voordele van een zes-in-lijn. Niet om het quasi-monopolie rivaal BMW te counteren of omdat die minder vibraties opwekt, maar omdat die centrale compacter is. De ruimte errond gebruikt Mercedes voor de montage van een microhybridesysteem dat op 48V werkt. Die installatie recupereert niet alleen energie. Indien nodig stelt die ook tijdelijk 22pk en 250Nm ter beschikking. Om vlotter te accelereren, al is hoofdzaak dat de verbrandingsmotor vaker helemaal kan worden uitgeschakeld. Dat zorgt ervoor dat elke GLE 400d onder een CO2-afgifte van 200g/km blijft, wat best opmerkelijk is voor een SUV die 2,3 ton weegt en 330pk en 700Nm ter beschikking van z’n bestuurder zegt. Je kan dat vertalen naar 7,5l verbruiksgemiddelde (opgegeven) terwijl de prestaties ei zo na die van een sportauto zijn. 100km/u in 5,8 seconden. Top: 240km/u. Vierwielaandrijving en een negentrapsautomaat zijn standaard. Meer verzetten heeft die overigens niet nodig, want de automaat neigt nu al tot twijfelen.
Strijkijzer
Dat 48V elektrisch systeem opent nog meer deuren. Het is voldoende vermogen om bijvoorbeeld elk wiel apart aan te sturen. Elektrisch pompen van een hydraulisch systeem kunnen vliegensvlug elk wiel oppompen (E-Active Body Control). Het gebruikt daarvoor gegevens van een stereocamera. Die leest het wegdek en verstelt elk wiel individueel. Zo strijkt de GLE bijna letterlijk oneffenheden weg. En het is niet dat de rest van de ophanging minder gesofisticeerd is. Het optionele systeem omvat ook nog luchtophanging met gestuurde veerkracht en demperwerking. Het volstaat om te zeggen dat je op een SUV geen geavanceerdere ophanging kan krijgen. Het resultaat? Een ongeëvenaard comfort (zolang de camera’s de weg zien), de totale afwezigheid van duik- en rolneigingen en een vlak bochtengedrag. Je kan de GLE zelfs laten tegenleunen, maar dat is eigenlijk gewoon een gadget. Het voelt niet fijn aan, onder meer door een parasitair effect in het stuur. Nog zo’n gadget: rij je je vast in zand of sneeuw, dan kan die ophanging letterlijk wiegen om je sneller los te krijgen (ook op onze Instagram te zien). Het bewijs dat de Duitsers niet van ophouden weten… Wij onthouden vooral dat de GLE schittert bij normale omstandigheden. En dat die zes-in-lijn een crème van een motor is.