Alle snufjes van de auto worden gestuurd door MBUX. Dat staat voor Mercedes Benz User Experience. We kennen dat al, onder meer uit de jongste A-Klasse. Hier heeft het nog eens 40 extra functies. Een cijfer dat meteen het probleem ermee duidt. Veertig extra functies?! Is dat nu echt nodig? Wie reed al met een S-Klasse en vond dat die 40 dingen te weinig kon? Een voorbeeld: een warmtesetting die niet alleen temperatuur en sfeerlicht aanpast, maar je zelfs vlammetjes op het dashboard toont (dat hebben we op onze Instagram gepost, hier). Die dingen zijn bedacht om je in de toonzaal te verleiden. Spijtig genoeg schaadt het de bruikbaarheid, want er zit zo veel in verstopt dat je nauwelijks nog je weg vindt. Voor bovenstaande foto waren we op zoek naar het beeld dat werking van de ophanging toonde. Hebben we met z’n drieën (ik en twee ‘product specialists’ van Mercedes) tien minuten naar gezocht. Absurd. Van less is more hebben ze nog niet gehoord.
Als in een limousine
Hoewel de GLE een stuk langer werd, is de koffer voortaan wat kleiner. Er kan 630 liter in. Dat was 690. De reden? De achterbank wordt een pak ruimer. Je waant je er in een S-Klasse. Een meter Overigens kan je dat koffervolume ook weer rechttrekken door voor de verschuifbare achterbank te opteren. Met de bank plat kan er overigens 45l meer in dan bij de vorige generatie. Een exemplaar met optionele derde zetelrij was niet beschikbaar. De Duitsers claimen dat je daar nu mensen met een lengte tot 1,80m comfortabel kan huisvesten. In elk geval is er meer plaats dan voorheen.
Zetels
We moeten ook weer aan de S-Klasse denken wanneer we vooraan plaatsnemen. Geavanceerde zetels met een hoop massagefuncties en die de steun zelfs aanpassen in de bochten. Natuurlijk zitten ze uitstekend. De boordplank wordt gedomineerd door de ononderbroken glasplaat die een geavanceerd digitaal controlecentrum is. Naakt is die, zo zonder schaduwkap. Het is indrukwekkend dat lichtinval op geen enkel ogenblik de leesbaarheid ervan lijkt te deren.