De vijftienhonderd met turbo die deze A1 aandrijft kennen we al van elders uit het gamma. Het is een erg beschaafde centrale met een breed bereik. Het maximumvermogen van 150pk wordt uitgesmeerd van 5.000 tot 6.000t/min en z’n maximale trekkracht heb je ter beschikking van 1.500 tot 3.500t/min. Daardoor reageert steevast alert. Tegelijk krijg je er geen uitgesproken karakter door. Hij gaat dan wel naar 100 in 7,7 tellen en is tot 222km/u in staat, prikkelen doet hij niet. We vellen een soortgelijk oordeel over de remmen en de stuurinrichting. Niets op aan te merken. Hij zet op vlak van stuurpret ook geen nieuwe ijkpunten uit. De zeventraps-DSG speelt bij tijden zelfs een valse noot. Hij durft schokkerig reageren.
Het zijn, ongeacht de motorversie, louter de voorwielen die de niet veel meer dan 1,2 ton zware koets in beweging moeten brengen. De cijfers hierboven bewijzen dat dat vlot kan, maar als de hemelsluizen openstaan is 150pk toch zo’n beetje de limiet.
Soms een tweecilinder
We noteerden op een heuvelachtig tracé een verbruiksgemiddelde van 7,1l/100km. Correct, zonder meer. Een officieel verbruikscijfer is nog niet beschikbaar. CO2 afgifte evenmin. We weten wel dat wat discipline het cijfer kan drukken. De eenheid beschikt immers over cylinder-on-demand. Bespeel het gaspedaal omzichtig en waar mogelijk schakelt deze 35 TFSI de helft van z’n cilinders uit.