Het zorgde best wel voor wat opschudding toen Audi in 2010 de A1 presenteerde. Een nieuwe smaak voor het B-segment. Premium en Duits. Maar ook met een nieuwe prijs voor dat B-segment. Akkoord, Mini had toen al bewezen dat je met een apart concept de nodige centen bij de consument kon losweken, maar het bleef een gok. BMW weerstond de verleiding om (met een 0-Reeks) af te dalen. Mercedes liet het ook aan z’n neus voorbijgaan. Nu is er generatie 2. Meer van hetzelfde, maar ook heel anders. De A1 wordt immers geboren in een andere autowereld dan destijds. Zo is een driedeurs in dit segment niet langer opportuun. De term Sportback in de benaming is dus eigenlijk overbodig. En er zijn ook geen diesels meer. De technisch verwante Seat Ibiza en VW Polo bieden die nog wel aan.
Belgische connectie?
Wij Belgen konden extra fier zijn op de A1. Die rolde immers in ons eigen Brussel van de band. Ze kunnen daar namelijk beter improviseren en zijn sneller in het uitwerken van nieuwe processen dan de rigide Duitsers. Net daarom bouwen ze er inmiddels de elektrische Audi e-Tron. De productie van de A1 verkaste naar het Spaanse Martorell, waar de Ibiza bij elkaar wordt geschroefd. De Polo wordt 400km westelijker bij Pamplona geassembleerd.
Het gamma
Het gamma bestaat uit een 25 TFSI, 30 TFSI, 35 TFSI en 40 TFSI. Audi’s recent geïntroduceerde nomenclatuur verhult deskundig dat het gaat om heel andere motoren. De eerste twee zijn driecilinders met vermogen van respectievelijk 95 en 115pk en één liter longinhoud. Aan de andere kant van de schaal vinden we een 200pk sterke tweeliter die zich in GTI-territorium waagt. Ertussen zit de A1 die voor deze eerste kennismaking kozen: de 35 TFSI. Een vijftienhonderd die 150pk en 250Nm aan de teugels houdt en die de optionele zeventraps automaat met dubbele koppeling aan boord heeft. S-Tronic heeft die in Audi-taal. Alleen de instapprijs van de driecilinders is bij publicatie van deze test al geweten. € 20.180 voor de variant met 95pk en € 21.230 voor dezelfde motor met 115pk. Voor deze 35 TFSI is er een richtprijs (die zou dus nog een beetje kunnen veranderen). € 23.650. Het meest voor de hand liggende nadeel van het model kennen we in elk geval. De A1 is duur. Een ander woord is er niet voor.