BMW Z4 M40i Rijgedrag

Bekijk 65 foto's
Door: BV 11-11-2018

Eigenlijk heeft BMW de Z3 en Z4 altijd een beetje stiefmoederlijk behandeld. Z’n onderstel was een samenraapsel van bestaande BMW-onderdelen. Die lagen al een tijdje op het schab. Die tijd is echter voorbij. Onder de Z4 zit nu een bodemstructuur die is afgeleid van die van de aanstormende nieuwe 3-Serie (die componenten van het grote achterwielaangedreven platform van het bedrijf integreert waarop alle niet SUV’s vanaf de 3 zijn gebaseerd). Anders gezegd: voor het eerst in z’n geschiedenis is de Z4 helemaal mee met z’n tijd. Dat moest ook. Je moet van goede huize zijn om de Porsche Boxster het vuur aan de schenen te leggen - de ambitie van deze M40i. Hij heeft alvast één voordeel. BMW serveert je nog zes cilinders, terwijl de tweezitter uit Stuttgart niet verder meer komt dan 4 cilinders.

Zes-in-lijn

De geblazen zes-in-lijn zet ook een twinscroll turbo aan het werk. Kwestie van 340pk en 500Nm in de voorraadkast te hebben staan. Een geavanceerde achttrapsautomaat, een slim achterdifferentieel en adaptieve, instelbare ophanging maximaliseren niet alleen het potentieel - het zorgt er ook voor dat de Z4 zich naar keuze eerder geschaafd of wat brutaler gedraagt. Het dient gezegd: deze nieuwe Z4 overtuigt niet alleen in rechte lijn, maar ook in bochten. Zelfs wanneer de weg er nogal pokdalig bijligt. Een combinatie die het model in het verleden niet altijd even goed verteerde. Helaas is hij ook zwaarder dan het model van de tegenpartij. Hij is wat minder lichtvoetig. En een Z4 trommelde de input van het onderstel nog nooit erg goed door naar z’n bestuurder. Je krijgt daardoor niet meteen het gevoel met een echte sportieveling onder weg te zijn. Maar kijk, de prestaties houden wel stand. Een honderdsprint in 4,6 tellen. Net zo snel als de Porsche Boxster S (die zonder extra’s alweer € 8.000 meer kost).

Een hele hoop slimme snufjes moet ervoor zorgen dat al dat open rijden je niet al te veel brandstof kost en dat je je emotionele aankoop ook nog kan verdedigen wanneer groene rakkers op bezoek komen. Onder meer een zeilfunctie in de automaat, recuperatie van remenergie en zelfs actieve luchtflappen (in de grille) zorgen ervoor dat bovenstaande prestaties hand in hand gaan met een verbruiksgemiddelde van 7,4l/100km (testgemiddelde: 10,3l/100km) en een CO2-afgifte van niet meer dan 168g/km.

Geef commentaar
comments by Disqus