BMW 850i xDrive Inleiding

Bekijk 170 foto's
Door: BV 26-10-2018

Zo, een BMW 8-Reeks. Dat hebben we deze eeuw nog niet gehad. De enige 8 die ooit het gamma van het merk sierde, werd in 1989 losgelaten en verdween precies een decennium later weer. Van een rechtstreekse opvolger werd toen afgezien. Hij verkocht namelijk niet zo lekker, wellicht omdat hij een beetje op twee benen hinkte. Het was namelijk geen volbloed sportieveling, hoewel de Duitsers dat wel beloofden.

8 komt na 6

Nu is er dus een nieuwe 8. Eigenlijk een opvolger van de 6-Reeks. BMW wil dat zelf niet horen, maar de bewijzen zijn ontegensprekelijk. We halen ze in een volgende rubriek aan. Waarom er nu dan een ander cijfer achterop deze coupé prijkt? Daar hebben zo onze eigen theorie over. Om te beginnen maakt een hoger cijfers de portefeuille van de beoogde klant week. Toen BMW de 3-Reeks Coupé omdoopte naar een 4-Reeks was het grootste verschil… de prijs. En het ging erin als zoete koek. Zo werd ook de 5 GT een 6-Serie en wordt (wellicht) de 6 een 8. Je moet immers minstens € 130.000 op de bank hebben staan om hem mee naar huis te nemen. De andere reden? Deze sportieveling in het gamma een trap omhoog gooien, zorgt ervoor dat de X7 (de nieuwe gigantische SUV van het bedrijf) niet de titel van vaandeldrager kan claimen. Wil je Freude am Fahren blijven uitdragen, dan heb je maar best een machine bovenaan het gamma die dat een beetje hard kan maken.

Voorlopig bestaat het aanbod uit de 850 die we hier aan de tand voelen (altijd in combinatie met een automaat en xDrive integraalaandrijving) en een 840d. Onze tester nestelt 530pk en 750pk onder de rechtervoet terwijl de variant op zware brandstof 320pk en 680Nm aan dezelfde architectuur blootstelt.

Geef commentaar
comments by Disqus