België is een sleutelmarkt voor de Ford Mustang. Ja, echt. In de Belux worden er per capita meer van verkocht dan eender waar ter wereld. Dat wil wat zeggen nu de Mustang, voor het eerst in ruim een halve eeuw, in meer dan 120 landen te koop is. Het is een auto die je koopt omdat je ervan houdt. Op uitstraling. Voor het rijplezier. Eén op drie exemplaren bij ons heeft de achtcilinder onder de motorkap.
Ditmaal pakt Ford uit met wat speciaals. De modelnaam vind je enkel op de papieren. Er zit geen Ford-logo op de kofferklep en de pony galoppeerde weg uit de grille. Een ode is het aan de film die dezelfde naam draagt: Bullitt. Met de legendarische Steve McQueen die aan het stuur van een groene Mustang 10 minuten lang bad guys in een Dodge op de hielen zit. Die achtervolgingsscène is nog steeds verplichte lesmaterie voor wie een actiefilm wil regisseren.
Min of meer gelimiteerde oplage
Het eerste jaar zal Ford niet meer dan 1.000 stuks van de Bullitt maken. Wereldwijd. En daarvan komen er 100 naar de Belux. Die kosten allemaal € 6.000 meer dan een reguliere handgeschakelde achtcilinder. Voor € 52.500 parkeer je die in je garage. Rijden kost nog flink wat extra want met een CO2-uitstoot van 277g/km kan de fiscus vandaag niet meer lachen. Maar dan nog weet deze Bullitt uit de pakken met een gunstige verhouding tussen prestaties, uitrusting en uitstraling. Wil je één van die 100 exemplaren voor het eerste jaar (Ford plant elk jaar een onbekend aantal exemplaren), dan haast je je best naar een dealer die hem mag verkopen.