Mitsubishi Outlander PHEV MY2019 Inleiding

Bekijk 37 foto's
Door: BV 10-10-2018

Nu Mitsubishi wordt ingelijfd bij de Renault-Nissan alliantie mag je ervan uitgaan dat er een modellenoffensief op stapel staat. Dat is hoog nodig. Het merk draagt, tenminste in Europa, het juk van generaties onlogische of onvoldoende globale beslissingen. Oude productpeilers werden gesloopt en nieuwe kwamen er niet. De Outlander geldt evenwel als uitzondering. De vorige, tweede generatie van dat model, kwam er wel op het juiste moment. En van de jongste (derde) generatie introduceerde het Japanse merk in 2013 al een plug-in-hybride. Alweer: het juiste product met een feilloze timing. Dat blijkt uit de verkoopscijfers. In Europa werden er sindsdien al meer dan 100.000 van verkocht. Meer dan van eender welke andere stopcontacthybride.

Fiscaal interessant

Schrijf het bovenstaande toe aan de producteigenschappen, vanzelfsprekend, maar vergeet ook het fiscale luik niet. In Nederland viel de Outlander zelfs even in een ‘sweet spot’ die hem prompt naar de kop van de verkooptabellen stuwde. In ons land speelt het argument ook een belangrijke rol. Zelfs nu, na technische aanpassingen van het product en een omschakeling van de NEDC naar de strengere WLTP-homogatiecyclus, blijft dat zo. Concreet betekent het dat de fiscale aftrekbaarheid van 100% behouden blijft. De uitstoot stijgt door de nieuwe normering wel 15% naar 46g/CO2/km, maar de Outlander blijft onder de cruciale taxatiedrempel. Ook na 1 januari 2020. In Vlaanderen is BIV, noch rijtaks verschuldigd.

Spectaculair goedkoper dan voorheen

Tegelijk namen constructeur en invoerder de uitzonderlijke beslissing om het model te herpositioneren. Z’n vanafprijs bedraagt nu € 39.990. Een fikse € 6.000 minder dan voorheen. Dat moet ervoor zorgen dat de auto voor meer mensen bereikbaar wordt en dat de volumes verder omhoog gaan.

Geef commentaar
comments by Disqus