Jaguar I-Pace EV400 Interieur

Bekijk 52 foto's
Door: BV 30-08-2018

Net als aan de buitenzijde weerstond Jaguar aan de drang om meteen té apart te willen zijn. Hier dus niet plots een abnormaal groot scherm. Wel een lay-out met een instrumentarium, een infotainmentcluster en een bedieningspaneel dat telkens een scherm omvat. Net als bij de Range Rover Velar waar het al overtuigde met zijn looks en features (en wat minder met ergonomie, want het duurt even voor je er je weg in vindt). De I-Pace voelt daarom van aan de bestuurderspost onmiskenbaar modern aan, maar het is geen gadget. Sierlijsten zijn er in traditioneel hout, trendy zwart of hoogtechnologisch aluminium. Je kiest maar welke sfeer je wil.

Andere klasse

Tesla’s zijn de enige valabele concurrent en daar laat het interieur van deze Brit geen spaander van heel. Hoewel de Duitsers de lat doorgaans nog wat hoger leggen, is het interieur hier op vlak van afwerking, materiaalkeuze en design van een heel andere klasse dan bij de Amerikanen. En laat ons wel wezen - het is ook een hoop praktischer. Deurvakjes. Haleluja.

Het zitmeubilair van Jaguar verleidt ons tot geen enkele opmerking en hetzelfde gaat op voor de stuurhouding. De wielbasis van een meter of drie zorgt binnen een koetswerk dat relatief compact is, voor onkarakteristiek viel knie- en voetruimte voor de achterste inzittenden. Die hebben, als ze bijvoorbeeld een dubbele meter zijn, alleen te klagen van de ruimte aan de kruin. De aflopende daklijn…

Opladen?

Navigatie en autonomie zijn onderdelen die in een elektrische auto meer aandacht krijgen dan bij een conventioneel aangedreven voertuig. Je vindt immers niet op elke straathoek een tankstation. Jaguar biedt een app aan die openbare laadpunten, van het conventionele of het snelle type, weergeeft (want hier geen eigen laadstations zoals bij Tesla). Hoe dat werkt in de praktijk zullen we in een later stadium testen. De berekening van hoe ver je geraakt, is in elk geval voldoende gesofisticeerd. Het systeem leert je rijgedrag. Cruciaal want één enkele keer voluit accelereren kost je een hoop kilometers. Maar het houdt ook rekening met het traject, reliëf en verkeer. Bij een elektrische auto hebben files een heilzaam effect, net het tegengestelde als bij verbrandingsmotoren.

Geluidjes

De elektrische aandrijflijn is, zo is bekend, nagenoeg geruisloos. Dat heeft als vervelende effect dat een hoop geluidjes die anders gemaskeerd worden, komen bovendrijven. Je moet een EV dus doorgedreven isoleren. Jaguar kiest er daarnaast ook nog voor om aandrijfgeluid te simuleren. Dat levert ons meteen een aantal zenuwtics op. Het is echter oordeelkundig gedaan. In normale omstandigheden klinkt het volstrekt natuurlijk en blijft het ver op de achtergrond. In sport-modus wordt het echter een karikatuur.

Geef commentaar
comments by Disqus