Jaguar I-Pace EV400 Exterieur

Bekijk 52 foto's
Door: BV 30-08-2018

Een rationele aanpak. Dat is waar de Britten voor gingen. Tenminste, voor het uitzetten van de krijtlijnen voor dit project. De vraag: hoe kan je met één auto zo veel mogelijk mensen tevreden stellen. Daarbij wordt maximaal gebruik gemaakt van de voordelen die zo’n elektrische auto met zich meebrengt. Twee compacte elektromotoren in de uiteinden van het chassis zorgen voor een wielbasis van 3 meter (vergelijkbaar met die van een Mercedes S-Klasse), terwijl de lengte beperkt blijft tot 4,68m. Groot genoeg om op markten buiten Europa nog steeds de prijs te kunnen verantwoorden, maar niet zo groot dat het in onze dichtgeslibde steden meteen gruwelijk onhandig wordt.

Een echte crossover

Het uiterlijk geeft blijk van een soortgelijke, pragmatische aanpak. Een tikkeltje SUV, een lepel conventionele hatchback, een vleugje shooting brake. Een echte cross-over, met een door Ian Callum gepende lijnen die subtiel en voldoende laag zijn om mensen met een conventionele smaak aan te spreken en toch net voldoende stoere accenten incorporeren om klanten die hun zinnen op een SUV hadden gezet, niet meteen af te stoten. Spijtig dat er zo veel glanzend plastic voor gebruikt wordt. Dat oogt soms wat goedkoop.

De koets profiteert tegelijk van een aantal vrijheden van het concept. Zo heb je vooraan nog een extra koffertje (27l) waar je een rugzak in kwijt kan. Voor zaken die je graag bij hebt en eigenlijk nooit nodig hebt, want we zien het niemand regelmatig gebruiken. In de koffer past 656l, uitbreidbaar tot 1.400l. Een ruim, praktisch volume. De korte neus illustreert dat het passagierscompartiment verder naar voor werd geduwd dat bij een auto met verbrandingsmotor voorin gebruikelijk is. Belangrijk is dat extra driehoekige voorruiten en een positionering van de buitenspiegels op de deur eerder dan tegen de A-stijl een forse verbetering van de zichtbaarheid naar voren tewerkstellingen. Helaas is achteraan het tegengestelde waar. De achterruit is een smalle sleuf en de dikke C-stijlen nopen je tot afhankelijkheid van sensoren en camera’s bij parkeermanoeuvres.

Geef commentaar
comments by Disqus