Over elektronische hulpmiddelen gesproken, op dat vlak, pakt de Focus uit met meer snufjes dan eender welke andere Ford. Naast, vanzelfsprekend, de verplichte zaken als ABS en stabiliteitscontrole, bandendrukcontrole, 6 airbags en Isofix bevestigingspunten. Tegenwoordig soupeert een opsomming van de aanwezige functies al meer woorden op dan we je willen voorschotelen in deze rubriek. We beperken ons daarom in het oordeel tot de twee snufjes waar Ford het fierst op is: er is vooreerst een nieuwe rijstrookassistent. Die houdt met een camera de rand van de rijweg in de gaten en stuurt subtiel bij. En die werkt ook voortreffelijk, zonder zich op te dringen. Flinke stap vooruit.
Intelligent
De tweede is een intelligente cruise-control. Eentje die niet alleen rekening houdt met het verkeer (en desnoods afremt), maar die z’n snelheid ook aanpast aan de heersende snelheidsbeperking. Een functie die op de gewone weg best goed werkt, maar op de snelweg gauw door de mand viel. Het is bepaald onaangenaam wanneer de Focus een snelheidsbeperking van 50 in plaats van 120 denkt op te moeten leggen. Eenvoudigweg gas geven helpt je uit een onmiskenbaar onveilige situatie, maar het illustreert dat er zelfs nog schijnbaar eenvoudige hindernissen moeten genomen worden eer auto’s zelf kunnen rijden.