Ford ontwikkelde een compleet nieuwe turbo-benzinemotor. 1,5l groot en naar keuze 150 of 182pk sterk. Misschien wordt het wel de laatste nieuwe verbrandingsmotor die het bedrijf ontwerpt. Het karakter - we reden met de 150pk en 240Nm sterke variant - is vol. Het vermogen komt weliswaar pas bij 6.000t/min vrij, maar met een maximale trekkracht vanaf 1.600t/min kan je rustig hernemen vanaf lage omwentelingssnelheden. Iets waar de sturing van de achttrapsautomaat duidelijk rekening mee houdt. Geef je hem de sporen dan worden hogere regimes niet geschuwd en daar klinkt de vijftienhonderd zowaar sympathiek. Een sprinttijd van 8,9 seconden met 150pk is correct. Het opgegeven verbruik van 6,1l/100km ook (138g/CO2/km). Het testverbruik bij een rustige rijstijl schommelde rond 7l/100km.
Stuur- en weggedrag was altijd al een sterk punt van de Focus. Het was een gezinswagen waarbij de gedachte aan bochtige weg kriebels in de buik opwekte. Tegenwoordig kunnen we ons niet meer van de indruk ontdoen dat de aandacht ervoor wat verwaterd. Het nieuwe onderstel gebruikt niet steeds een multilink achterophanging want de instapversies moeten het stellen met een simpele vervormbare achteras. De filtering daarvan is nu eenmaal minder verfijnd. Deze 1,5l heeft wél de meer geavanceerde achtertrein. Die slurpt putten en bulten gretig naar binnen, zonder daarom zo fijnbesnaard en gebalanceerd over te komen als zijn voorgangers. Die stuurden net iets fijner.