Wat zijn hatchbacks groot geworden! De Focus is geen uitzondering. Z’n interieur meet in de lengte bijna 14cm meer dan voorheen. Daar profiteer je natuurlijk van. Vooral achteraan, waar de ruimte voor benen, knieën en voeten zonder meer voldoende is voor volwassenen. Het koffervolume van de hatchback is met 375l louter gemiddeld. Ford maakt echter één en ander goed met de praktische kant van de zaak. Een relatief lage laaddrempel van 68cm bijvoorbeeld, en een breedte tussen de wielkasten van 1 meter.
Gemengde gevoelens
Bij het openen van het portier is die belangrijke eerste indruk er één van gemengde gevoelens. De Vignale lijkt op het eerste zicht uit te pakken met erg premium materialen. Vooral het dashboard met contrasterend stiksel noopt tot die conclusie. Die stellen we achteraf bij wanneer blijkt dat de sierlijsten van erg plastiekerig nephout zijn. De tweede is dat de Focus erg conventioneel is. Een vlakke, conventionele tellerpartij en een rechtopstaand scherm boven de middentunnel hebben we allemaal al eerder gezien. Maar dat is niet erg, want het blijkt goed afleesbaar te zijn en de werking ervan is intuïtiever dan voorheen. Dat laatste was lang een heikel punt bij Ford, dat nu al een tijd systematisch de wildgroei aan knoppen probeert in te dijken.
Aan het stuur ook geen verrassingen overigens. De instelbaarheid van alle elementen (zetels, stuur, gordels, is ruim voldoende en je zit dan ook prima. De zichtbaarheid over de dikke C-stijl mocht wat beter, maar er zijn elektronische hulpmiddelen om dat te compenseren.