Ford heeft een nieuwe Focus. Vanaf een leeg vel papier is die ontwikkeld. Een heel deel van de motoren komt ook recht van de testbank. De sterkhouder van het bedrijf in Europa wil graag de lat in de compacte middenklasse weer hoger leggen, dat voel je. Tegelijk is die nieuwe Focus een genuanceerd verhaal.
Nieuwe motoren
Het aanbod begint nog steeds bij de kleine 1-liter Ecoboost. Dat is een motortje dat de jongste jaren erg veel lof toebedeeld kreeg, maar dat door de nieuwe WLTP-verbruiksmeting meer afgestraft wordt. Het blijft met een vanafprijs van € 19.900 (85pk) wel de meest betaalbare Focus van allemaal. De goedkoopste diesel is een 1,5l met 95pk vanaf € 23.600. Aan de andere kant van de schaal vinden we de 150pk sterke tweeliter diesel in de Vignale-topuitvoering voor € 33.500. Een Clipper, dat is de break, is telkens € 1.000 duurder dan de vijfdeurs.
Onze testauto neigt al meer naar het bovenste eind van de tabel. Voorzien van de nieuwe 1,5l turbomotor op benzine, 150pk sterk, gecombineerd met een achttrapsautomaat en gespekt tot Vignale-niveau, vraagt die een investering van € 31.300.