Zoals gezegd - we gingen op pad met de 2.2 CRD Unlimited in Rubicon-livrei. Dat laatste wil zeggen dat hij standaard voorzien is van terrein-goodies die ook de meest veeleisende moddervreter moeten kunnen bekoren. Volledig blokkeerbare differentiëlen en zelfs loskoppelbare antirolstangen vooraan. Door het systeem met starre assen, banden met hoge zijwangen en grote veerwegen in de besturing misschien wat vager, maar dividend wordt uitgekeerd in een grote bodemvrijheid, lange veerwegen en - bijgevolg - indrukwekkende tractie in moeilijke omstandigheden. De 2.2l diesel met 200pk en 450Nm zit de Wrangler overigens als gegoten. De achttrapsautomaat presteert nagenoeg foutloos en de prestaties op het asfalt beschamen niet: een sprinttijd van 9,6 seconden en een top van 180km/u. En eigenlijk is het opgegeven verbruiksgemiddelde verbazingwekkend laag: 7,6l/100km. We presteerden het tijdens een wegsegment zelfs om in reële omstandigheden net onder de 10l te blijven. Daar heb je in dit segment niet over te klagen. Die 2,2 van Italiaanse originele klinkt overigens een tikkeltje agrarisch aan de buitenkant, maar binnenin blijft daar slechts een beschaafde brom van over. Met zo veel verwijderbare panelen is ons een raadsel hoe de ingenieurs dat klaarspeelden.
Lang = comfortabeler
Ons pad was soms geasfalteerd, waar we vanzelfsprekend konden opmerken dat de Wrangler zich niet de manieren van een moderne berline aanmeet, maar dat hij niettemin welopgevoed is. Bij hoge snelheden is hij wat rumoerig, maar je kan nu eenmaal niet verwachten dat je terreinrubber fluisterstil is. De versie met lange wielbasis toont zich zoals steeds stabieler en comfortabeler dan die met een geringe spreidstand.
Onherbergzaam gebied
Net zo goed namen we een pad dat zanderig, modderig of helemaal onbestaande was. Met lange veerwegen en mechanische grip (niet van die elektronische prullen die je alle plezier ontnemen en na een uur overhitten) ploetert en klimt hij met gemak door onherbergzaam gebied. Het mag niet verbazen dat deze Jeep hier schittert. Hij is er immers voor gemaakt. En wanneer je de lat nog verder wil leggen, zijn er tal van accessoires en upgrades te koop die dat mogelijk maken. Van alternatieve leveranciers of van het FCA-label Mopar zelf. Dat heeft een catalogus met niet minder dan 180 extra’s.