Eenheidsworst. Op nogal wat nieuwe auto’s is dat van toepassing. Niet zo bij de Jeep Wrangler. Die is met niets anders te verwarren. Nu is er een nieuwe generatie. Die onderlijnt dat Jeep enerzijds liever niet aan karakter inboet, maar tegelijk niet blind wil zijn voor evolutie. Een carrière van 80 jaar bouw je op geen andere manier op. Vanaf september is de nieuwe Wrangler in het Belgische dealernet te koop.
Gamma
Er zijn drie uitrustingsniveau’s (Sport, Sahara en Rubicon) twee koetswerkversies (de driedeurs en de vijfdeurs die we hier aan te tand voelen die Unlimited heet en er komen twee krachtcentrales met vier cilinders. Een 2-liter turbo op benzine met 272pk en 400Nm en een 2,2l diesel die de spits mag afbijten. Die centrale profiteert ten volle van de know-how van de Italiaanse leenheren op dieselvlak en levert 200pk en 450Nm. Een Wrangler met meer cilinders produceert Jeep wel, maar die is niet weerhouden. Een 3,6l V6 in Europa is commerciële zelfmoord. Een hybride niet. En die zit eraan te komen. Nog hooguit een nieuwjaar of twee geduld.
Alternatieven?
Alle motoren van de nieuwe Wrangler worden standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Dat moet je in je achterhoofd houden wanneer je de vanafprijs van € 45.500 onder ogen krijgt. Er kwam in één klap bijna € 9.000 bij. Een flink aangedikte uitrusting helpt je geweten verder te sussen. De Unlimited staat nu in de catalogus vanaf € 49.200 (was € 46.000) en kost in door ons aan de tand gevoelde Rubicon-livrei € 55.900. Vergelijken met concurrenten is moeilijk, want wie bouwt nog een compromisloze offroadmachine? Zelfs de Toyota Land Cruiser surft tegenwoordig op de SUV-golf. Mercedes dan met de G-Klasse? Ja, maar die kost al meteen € 113.861. Mitsubishi met z’n iets goedkopere maar stokoude Pajero? Veel alternatieven zijn er niet meer.