De Rifter mag zich dan wel gedragen als een SUV, het is aan de basis nog steeds een bestelwagen. En dat merk je vooral aan de ophanging. De achteras is vooral op korte oneffenheden behoorlijk droog. Ondanks z’n 3cm grotere bodemvrijheid, mocht hij ook in de bochten niet gaan leunen. Een moeilijke evenwichtsoefening. Een hoop spul in de koffer gooien, helpt. Niet voor de grootste velgen kiezen ook. Wil het wegdek meewerken, dan krijg je wel een erg beschaafd bochtengedrag dat een tempo kan aannemen dat je niet meer met dit type auto associeert.
Toch maar diesel overwegen?
De 1,5l dieselcentrale levert 130pk en 300Nm. Een beschaafde motor met een relatief romige klank die hier gecombineerd werd met de optionele achttrapsautomaat. Een schakeldoos die er niet voor terugdeinst om de motor op toeren te jagen wanneer je prestaties vraagt en alleen rond kruipsnelheden wat meer finesse mocht vertonen. Op het gevoel heb je op de prestaties weinig aan te merken, maar zonder geijkte metingen kunnen we daar weinig meer over kwijt. Peugeot heeft nog geen prestaties opgegeven. Net zo min als gewichten of verbruikscijfers. Het is er nog te vroeg voor. Een gemeten testverbruik is al wat we toe te voegen hebben. Dat bedroeg over een gevarieerd parcours 6,7l/100km. Verkettering van de diesel of niet... de benzine zal over diezelfde afstand een paar teugen extra nodig hebben.