De nieuwe dieselcentrale is er ook één van Franse origine. Dat kunnen ze daar trouwens goed. Twee liter, 177pk en 400Nm, dat moet voldoende zijn om vlot op te schieten, zou je denken. Het resulteert in een top van 214km/u, maar met slechts 1.535kg op de weegschaal en een arsenaal van 8 versnellingen zou je mikken op een acceleratietijd die vlotter is dan de 9,1 tellen die Opel opgeeft. Maar die 400Nm gaat niet altijd even vlot op het asfalt over. De twee voorwielen moeten dat allemaal elektronisch laten beteugelen. Met een betere tractie had er meer ingezeten, maar vierwielaandrijving is nu eenmaal niet verkrijgbaar en rubber moet tegenwoordig glad zijn om grammetjes CO2 te sparen. Nochtans schakelt die nieuwe achttrapsautomaat (met een koppelomvormer) foutloos, snel en nagenoeg gevoelloos.
Tractie
Terwijl de trekkracht vanuit stilstand duidelijk voor wat extra uitdagingen zorgt, heeft ze - eens in beweging - natuurlijk voordelen. De tussenacceleraties zijn best begeesterend en het gaat ook allemaal gepaard met een klank die weliswaar onmiskenbaar die van een dieselcentrale is, maar die lang niet onaangenaam overkomt. De lichte en tegelijk levendige afstelling van het stuurtje (om de indruk van dynamisme) te wekken, vergde dan weer wat gewenning.
Opel geeft een gebruiksgemiddelde van 4,9l/100km op (128g/km) en dat hebben we ditmaal op een decilitertje na kunnen evenaren. Dat heeft evenwel meer te maken met het hoge aandeel snelwegen in het tracé en daar geeft Opel dan weer een gemiddelde van 4,6l/100km voor op. De uitstoot voldoet overigens aan de Euro6d-norm. Daartoe heeft de GrandLand X naast een reservoir voor 53l diesel ook nog eens 17l Adblue aan boord.