Vanzelfsprekend heerst er bij Opel enige nervositeit nu ze een nieuwe leenheer hebben. De verslagen worden nu niet langer in lelijk Engels doorgeseind naar Detroit, maar in hakerig Frans naar Parijs. Kijken we naar de producten, waarvan het lot al lang voor de overname vast lag, dan hoeft Opel niet veel te vrezen. De Fransen bouwen de jongste tijd uitstekende platformen en beschikken over moderne motoren. Die nieuwe tweeliter dieselcentrale met 177pk en 400Nm is bijvoorbeeld, geheel naar Franse traditie, een goedgemanierde centrale. De Grandland X profiteert in het weggedrag ten volle van de Franse know-how, maar blijft met een specifieke afstelling, uiterlijk en interieur wel degelijk een Duitser. Strenger, minder frivool.
Niet zo Ultimate als had gekund
De nieuwe Ultimate-afwerking komt er op vraag van de klanten. Die staan schijnbaar te bedelen om nog meer geld aan een Opel SUV te kunnen hangen. Natuurlijk vinden de Duitsers dat best, maar op vlak van materiaalkeuze en vormgeving bots je toch tegen beperkingen aan. Die ervaar je niet wanneer je naar de uitrustingslijst kijkt.