Het heeft een halve eeuw geduurd eer Ford de Mustang officieel op het continent wou invoeren. En toen het, in 2014, toch zover was, bleek Europa dat meer dan behoorlijk te kunnen smaken. België incluis. Ons kleine landje, waarin de auto uitgemolken en verguist wordt, kocht verhoudingsgewijs meer Mustangs dan eender welk ander Europees land.
Vooral met V8
En het is niet eens de meer bescheiden 2,3l Ecoboost die op het meeste bijval kan rekenen. Neen… de Belg - die koopt bij voorkeur de 5-liter achtcilinder. De Mustang is scherp geprijsd (vanaf € 39.000 voor de viercilinder en vanaf € 46.000 voor de V8) en dan kan de belasting er ook nog wel bij. Je krijgt tenslotte 450pk. De verfoeilijke praktijk om een verplichte afleverkit (€ 150) aan te rekenen, heeft Ford nog niet afgeleerd.
Die achtcilinder voelden we voor deze facelift ook al eens aan de tand. Ditmaal houden we de oefening meer bescheiden en ging het gros van de aandacht uit naar de viercilinder. Die, zo zal hieronder blijken, verdient meer succes.