Een 1-liter onder de motorkap van een SUV van bijna 1.300kg? Het is een motor die weliswaar heel goed werkt in de Seat Leon of VW Golf. Maar hoe zit met deze Karoq, die toch aardig wat meer lucht moet verplaatsen? Welnu, deze kleine driecilinders, die 115pk en 200Nm opwekt, is soepel en relatief stil wanneer je een ontspannen rijstijl hebt. Bij een volledige belasting, of bij flukse acceleraties is deze kleine centrale duidelijk niet de meest geschikte. Eens gelanceerd, kwijt hij zich nochtans uitstekend van z’n taak. Lange snelwegritten vormen niet het minste probleem. Bij 120km/u nestelt hij zich in zesde versnelling bij 2.500t/min.
Correct weggedrag
Al met al is de Karoq een comfortabele hoogpoter met een correct, zij het wat karakterloos weggedrag. Op echt slechte wegen degradeert het comfort en je hebt wat meer last van koetswerkbewegingen en onderstuur dan in een hatchback. De voortrein voelt wat te zwaar en het rempedaal mocht meer bijtkracht en een beter doseringsvermogen etaleren.
Hoewel je wat hoger zit, kan je niet maximaal profiteren van die rijhouding. De schuin opgestelde A-stijlen en grote zijspiegels belemmeren de zichtbaarheid immers aanzienlijk. Vooral bij het naderen van een kruispunt kan je je afvragen wat je allemaal niet ziet.
Zuinig, relatief
Met de 1.0 TSI kan de Karoq zich relatief zuinig tonen. Gelukkig, want dat is de bestaansreden van deze piepkleine motoren. Maar je moet ervoor wel uitermate gedisciplineerd zijn. Rijpret kan je dan wel op je buik schrijven. Daar waar de fabrikant een gemiddelde van 5,3l/100km claimt, noteerden wij een verbruik van 6,8l/100km.