Een berline van 4,86m die levendig overkomt, zonder voorzien te zijn van en knoert van een motor en een opgesteven chassis? Dat is wat deze Arteon voor mekaar krijgt. In de neus zit immers een relatief kleine viercilinder. Twee liter slagvolume, maar dankzij inspuit- en turbotechnologie van de jongste generatie is die wel in staat om 280pk (bij 5.100t/min) en 350Nm (bij 1.700t/min.) te leveren. In combinatie met vierwielaandrijving en een DSG-automaat (met dubbele koppeling) met zeven verzetten, zorgt die voor erg flukse prestaties. Naar 100 kan je in 5,6 tellen en de top moest afgeregeld worden om het bij 250km/u te houden. Cijfers waarmee hij zich zelfs nog kan onderscheiden van de Golf GTI Clubsport (6,3 tellen) met dezelfde centrale. Nochtans zet de Arteon met z’n leeggewicht van 1,7 ton aanzienlijk meer op de weegschaal.
Bochtgedrag
De dynamische facade krijgt wat barsten wanneer je vol overgave de bocht induikt. De voorliefde van het huis voor onderstuur, zorgt er dan onvermijdelijk voor dat je trajectoire wat ruimer wordt. Het eindoordeel blijft evenwel eensluidend positief. En dat komt onder meer doordat de Arteon bij een dociele rijstijl erg discreet en gedistingueerd blijft, zonder z’n reactievermogen (hij schiet vooruit wanneer je het rechterpedaal een trap verkoopt) prijs te geven.
Met het verbruik moet je natuurlijk uitkijken. Een zware voet kost je snel een liter of vijftien. En dat terwijl Volkswagen zegt dat je met de nodige discipline en in goede omstandigheden moet toekomen met 7,3l/100km (164g CO2/km).