De vergelijking met de CC is verleidelijk, op het eerste zicht. Maar ze is niet helemaal juist. De Arteon heeft immers een vijfde deur, die een ruime en praktische laadopening garandeert. De Passat met coupé-lijnen deed het met een conventionele kofferklep waardoor je maar moeilijk grote dingen kreeg.
De Arteon, die gebruik maakt van de MQB-architectuur, heeft behoorlijk imposante afmetingen. Hij is 4,86m lang (4,77m voor de nieuwe Passat en 4,80m voor de afgezwaaide CC), 1,87m breed en 1,43m. De proporties evenwichtig, dat wel, met vloeiende lijnen die een zekere elegantie verzekeren. De configuratie van de neus, met z’n koplampen die aansluiting zoeken bij de grille, omkaderd door hoekige luchtinlaten, zorgen voor de noodzakelijke dosis agressiviteit. Achteraan is voor meer subtiliteit gekozen.
Grote koffer
De koffer, we hadden het er al over, laat een uitstekende indruk na. Er past 563l bagage in. Bijna net zo veel als in de Passat (586l). Toch is de Arteon de handigste van de twee. Die kofferklep, weet je nog. Met de bank plat past er zo maar even 1.557l in, daar waar de Passat niet verder komt van 1.152l. VW vergat wel om ervoor te zorgen dat je de zetels met hendels in koffer neer kan gooien, zoals tegenwoordig meer en meer de norm is. Je moet het nog aan weerszijden van de achterbank doen.