Er is prake van een stijlwissel in de hoogste regionen van het Volkswagen-aanbod. De met pensioen gestuurde Phaeton, een oerklassieke limousine, is er nu afgelost door de Arteon, een vlaai van een vierdeurs coupé.
Die verzoent een dynamisch uiterlijk (en met deze motor ook de prestaties!) van een GT met de praktische eigenschappen van een ruime vijfdeurs. Maar vergis je niet, onderhuids blijft het natuurlijk een Passat. Op dezelfde manier als een Audi A5 Sportback eigenlijk een A4 is en een BMW 4 Grand Coupé een gecamoufleerde 3-Reeks is.
De optimisten zullen zeggen dat hij goedkoper is dan een Phaeton en praktischer en eleganter dan een Passat. De pessimisten zullen antwoorden dat hij vooral duurder is dan een Passat en minder luxueus dan een Phaeton. Je kan er natuurlijk niet om heen dat aan zijn ‘premium’ positionering ook een prijskaartje hangt. Van € 40.000 tot ruim € 65.000 voor een potig gemotoriseerde, goed uitgeruste variant.