De motoren van de oude C3 zijn bijna allemaal vernieuwd op het nieuwe model, met uitzondering van de 1.0l benzine 68cv die plaatsmaakt voor een 1.2l met gelijk vermogen. Dit blok is verkrijgbaar in twee andere versies, met 82 en 110 pk. Het dieselaanbod bestaat uit een 1.6 Hdi van 75 of 100 pk. We proberen hier de 1.2l 110pk. Een van driecilinder, gekoppeld aan een automatische zesbak. Citroën is dus eindelijk verlost van de gerobotiseerde handbak die langzaam en vervelend was. Let wel op, deze conventionele automaat biedt wat ons betreft nog steeds niet het plezier of de souplesse van een automaat met dubbele koppeling, maar het is een zevenmijlssprong voorwaarts.
Het best in de stad
De C3 doet het goed op grote wegen, maar in een stedelijke omgeving voelt hij zicht het best. Daar kan hij profiteren van een snedige stuurinrichting en behendige afmetingen. De driecilinder is goed gedempt, maar z’n karakteristieke brom is tegelijk voldoende present om bij te dragen aan het algehele rijplezier.
De combinatie van motor en transmissie presteert iets minder goed dan bij de beste concurrenten. 100 vanuit stilstand neemt minstens 9,8 tellen in beslag en je haalt maximaal 188km/u. Een Clio legt daar 9,2s en 199km/u naast bijvoorbeeld.
Door de nadruk op comfort te leggen, blijft Peugeot uit het vaarwater van de meer op dynamiek gestelde Peugeot 208. De grillen van de ondergrond worden erg goed afgevlakt. Daar onderscheidt deze Fransoos zich van de rest van het veld. Tenslotte noteerden we een verbruiksgemiddelde van 5,7l/100km naast een opgegeven sluipgedrag van 4,9l/100km (110g/CO2/km).