Stilzitten is er in het segment van de veelzijdige stadsauto’s niet bij. De concurrentie is er hard en de verschillende automerken proberen steevast met nieuwe functies, gadgets of invalshoeken klanten te verleiden. In het geval van de nieuwe Citroën C3 is het onder meer z’n onconventionele uiterlijk en de ConnectCam. Daar keren we later nog op terug. Het blijft evenwel de vraag of die elementen voor Citroën voldoende zijn om de verkopen op te krikken naar pakweg het niveau van een Renault Clio.
Sterke concurrentie
Eén enkele concurrent hebben we al aangehaald, maar er zijn er hopen. Een kleine bloemlezing: de Peugeot 208, Seat Ibiza, Suzuki Swift, Ford Fiësta, Toyota Yaris, Skoda Fabia… Maar de C3 kan alvast één ronde op z’n naam schrijven. Hij pakt immers uit met een erg gunstige verhouding tussen prijs en uitrusting.
Het aanbod begint bij een Live met de kleine 1,2l PureTech. Amper 68pk sterk, maar ook al mee naar huis te nemen voor € 12.725. € 1.200 minder dan een Clio of Ibiza. Ons testmodel, de C3 Shine aangedreven door de 1.2l PureTech 110pk automaat, wordt verkocht voor € 18.701. Door een paar opties toe te voegen, zoals ConnectedCam, 17-inch wielen, het TomTom 3D Navigatie-pakket, het panoramische dak en het Safe-pakket, klimt de rekening naar iets meer dan 21.000 €. Het behoudt nog steeds het voornoemde voordeel op zijn directe concurrenten.