Op het in de inleiding aangehaalde akkefietje na heeft de A-Klasse een uitstekend veiligheidsrapport. Vijf EuroNCAP-sterren in 2005. En weer in 2012. Reken er ditmaal ook maar op. Er werd immers nog meer aandacht dan voorheen besteed aan voetgangersveiligheid. En er werd ook structureel gezorgd voor een betere absorptie van botsenergie.
Uit de S-Klasse
En dat is nog voor de A zijn troefkaart zal uitspelen. Dat zijn veiligheidssnufjes van wereldniveau. Een nogal beladen term die hier niettemin op z’n plaats is. Het komt hier immers doorgesijpeld uit de S-Klasse. Met onder meer autonome filefuncties, een (lang niet altijd subtiele) rijstrookassistent, voetgangersherkenning en zelfs een snelheidsregelaar die op basis van camera- en GPS-gegevens z’n snelheid aanpast. De enige asterisk die erbij te plaatsen valt is dat - je raadt het al - héél wat van die slimme veiligheidsextra’s uit de optielijst geplukt moeten worden. Goedkoop is dat niet.