Van schaamte hebben constructeurs in dit segment geen last. Die observatie beperkt zich zeker niet louter tot Land Rover. Zonder verpinken wordt tot meer dan € 8.000 gevraagd voor een koetswerkkleurtje dat door de marketingafdeling als extra stijlvol werd bestempeld. Op technisch vlak heeft het niets om het lijf. We maken echter groter bezwaar tegen de materiaalkeuze voor de zwarte raamomlijsting (vooral het grote paneel bij de C-stijl). Dat is glanzend zwart plastic dat al na één carwashbeurt borstelsporen draagt. Louter gekozen omwille van ‘showroomappeal’. Bij de Range Rover Velar wordt dat materiaal zelfs voor bumpers gebruikt. Kan je nagaan hoe dat eruit ziet na vijf jaar gebruik.
Nog altijd fris
Bij de jongste update (Jaguar-Land-Rover voert er elk jaar door) werd de Range Rover nog getrakteerd op een nieuwe lichtblauwe tint die gek genoeg nergens in de Belgische configuratiemodule te vinden is, aangepaste lichten en mild hertekende bumpers. Maar het is nog steeds een Range Rover, zij het dat hij zich tegenwoordig met blinkende sierlijsten en grilles als je wil wat minder discreet opstelt dan voorheen. Dat is vooral bedoeld om hem op andere continenten te kunnen slijten. Navigeer om die kostelijke valkuilen heen en je hebt nog altijd een terreinwagen die z’n status etaleert zonder ze onder mensen hun neus te moeten wrijven. Een zeldzame eigenschap.