Ga naar je Mercedes-verkoper en hij zal je alles vertellen over de slimme boordelektronica, het sfeerlicht dat van kleur verandert wanneer je de airco verzet en een schier eindeloze plejade aan elektronische snufjes, gadgets en vergezochte gizmo’s. Daar wordt hij immers voor betaald. Wij willen het vooral over de basiselementen hebben. De materiaalkeuze (uitstekend), de afwerking (idem) en de ergonomie. Bij dat laatste moet je steevast aanvoeren dat het Comand-systeem van het merk met de Ster gewenning vergt. Vooral omdat de bedieningsorganen niet zo intuïtief zijn als een aanraakscherm. Maar eens je in de smiezen hebt hoe het allemaal functioneert, gaat het vlot.
Ingekapseld
Ten tweede moeten we aanstippen dat je in de CLS uitstekend zit. Bijzonder degelijk meubilair, een instelbaar stuur en instrumentarium dat goed afleesbaar en helemaal configureerbaar is, zorgen daarvoor. Waar zo’n CLS dan weer minder op scoort is op de zichtbaarheid rondom. Spiegels, schuine voorruitstijlen en de smalle ramen maken dat je flink in je zetel zit te dansen wil je alles om je heen gezien hebben. Vervelend voor de één, terwijl de ander dat ingekapselde gevoel achter de kleine voorruit net fijn vindt.
Nu voor vijf
Op de achterbank merk je weinig van een beknotte hoofdruimte. Werp je blik erop en je zou denken dat de CLS net als voorheen een vierzitter is, maar ditmaal kan er in het midden wel degelijk iemand plaatsnemen. Dat geeft je toch weer net iets meer flexibiliteit. Net als de 40:20:40 neerklapbare achterbank overigens. Je kan er de standaard toch al 520l grote koffer nog verder mee uitbreiden, al verzaakt Mercedes wel aan het geven van een cijfer met neergeklapte achterbank.