Het is van 2003 geleden dat Mercedes de eerste generatie van de CLS in het leven riep. Een vlijmscherp gelijnde vierdeurs die prompt uitgroeide tot een stijlicoon. Van de tweede generatie kwam er ook nog een Shooting Brake, maar deze derde generatie doet het weer uitsluitend in de originele vorm. Voor de dynamisch gelijnde break was op de boekhoudafdeling onvoldoende enthousiasme op te wekken. Het loont meer om dan een extra SUV of crossover te verzinnen.
De basis voor de CLS is net als 15 jaar geleden de E-Klasse. Maar z’n lijnen zijn flink verschillend. Dat moet ook want daaraan dankt deze creatie z’n bestaansrecht.
Het aanbod
Het gamma omvat een reeks vier- en zescilinder lijnmotoren. Maar je kan die deze maand nog niet allemaal bestellen. Je moet het voorlopig doen met één van deze drie zespitters: een CLS 350D die 74.173 kost, een CLS 400D die je € 78.650 armer maakt en ertussen de € 77.077 dure CLS 450 benzine. Allen beschikken ze over een automaat met negen verzetten en vierwielaandrijving. Erboven zit ook nog een CLS 53 AMG, ook al een zes-in-lijn en dus louter een opstapje naar nog meer AMG-geweld in de toekomst. Niet wat je zou zeggen aan z’n sprinttijd van 4,5 tellen.