Het is van 2014 geleden dat Citroën de C4 Cactus lanceerde. Ruim en eigenzinnig zonder een torenhoog prijskaartje. Voldoende om er meteen de Belgische VAB-gezinswagenverkiezing in z’n categorie mee te winnen. En nu is het dus tijd voor een facelift die net wat verder gaat dan wat gebruikelijk is.
Weg is de C4
De Fransen wijzigen de koers van de C4 Cactus immers. Meer elegantie. En dat heeft alles te maken met het pensioen van de C4 ‘zonder cactus’. Citroën heeft immers (onbegrijpelijk?) geen opvolger klaar staan voor dat model. Een veeg teken dat de verkoopsscijfers om van te huilen waren. Niet dat er niet aan een middenklasser gewerkt wordt, natuurlijk. Maar die zal er pas komen bij de volgende generatiewissel, ruwweg gelijk met een nieuwe Peugeot 308. En tot dan? De C4 met Cactus.
Prijs
Vier jaar geleden kon je al een C4 op benzine kopen vanaf € 14.850 en had je een diesel vanaf € 18.350. Dat kan je nu wel vergeten. Helemaal fair is de vergelijking niet want er zijn updates van technische, esthetische en functionele (uitrusting) aard. Maar toch, de instapper (een 82pk sterke 1,2l benzine) kost al meteen € 17.200. En voor een diesel (1.6, 100pk) ben je minstens € 22.350 kwijt. Het verschil is aanzienlijk.
De testversie, een 1.2l met 130pk en manuele zesbak vind je helemaal bovenaan het benzine-aanbod. Goed voor een vanafprijs van € 23.350 maar je moet er de extra’s dan nog bijrekenen. Mik maar op € 25.000 voor het totaal.