Het is bijna tot vervelens toe dat we hier de opmars van de SUV, in al z’n vormen, verkondigen. Van niet eens 10% marktaandeel 10 jaar geleden tot meer dan 1 op 4 vandaag. In Europa alleen al zijn dat bijna 900.000 opgehoogde wagentjes per jaar. Een SUV aanbod is daarom van levensbelang voor de automerken. En dat is iets wat Ford… niet helemaal in de gaten had. De Kuga ja, die werd midden in de markt geparkeerd. Maar daarbuiten werd het aanbod inderhaast samengetrokken. De grote Edge is er bijvoorbeeld alleen met een dieselmotor. En uit India werd in 2014 dan maar snel de Ecosport overgebracht.
Bescheiden succes, of niet?
De Ecosport werd al bij al in bescheiden aantallen aan de man gebracht. Over vier jaar gaat het om exact 4.937 stuks. Maar vanaf dit jaar moeten dat er veel meer zijn. Omdat het bedrijf de lange aanleverroute met beperkte capaciteit wegwerkt, maar ook omdat het product nu beter afgestemd is op de eisen van de Europese markt.
Facelift
Het motorenpalet bestaat uit een 1.0 driecilinder turbomotor op benzine met naar keuze 125 of 140pk. En uit twee diesels. Beiden 1,5l groot, maar 100 of 125pk sterk. De vanafprijs stijgt bij deze opfristbeurt met € 550 tot € 18.500 al krijg je daarvoor wel een tikkeltje meer standaarduitrusting en een handgeschakelde zesbak (was een vijfbak). De hier aan de tand gevoelde Titanium-uitvoering met automaat (en 125pk sterke 1-liter) maakt je minstens € 24.200 armer. De duurste Ecosport in de catalogus is een 1.5 TDCi als ST-line. Die kost € 27.000.