Jaguar was er als de kippen bij om een E-Pace in de destructieve handen van de witte jassen bij de EuroNCAP te steken. De Britten wisten maar al te goed dat de compacte SUV het er goed vanaf zou brengen. Eén van de voordelen van aluminium (wat intensief gebruikt wordt), is dat het per kilogram meer kracht kan absorberen dan staal. Een aardig voordeel wanneer je kreukelzones ontwerpt. En het is eraan te zien. Een score van vijf sterren met uitgesproken goede waarden voor de bescherming van zowel volwassenen (86%) als kinderen (87%).
Actieve motorkap
De nogal obsessieve organisatie heeft zelfs goede scores over voor de voetgangerveiligheid. 77% is zeer repectabel voor iets met een hoge neus. Jaguar monteert dan ook nog steeds een actieve motorkap. De meeste automerken navigeren rond die prijzige oplossing door de motor laag te monteren en een laag lucht onder de motorkap te parkeren. Daar zijn de Britten dan weer niet zo’n voorstander van. Iemand die het in z’n hoofd haalt om effectief te gaan ploeteren met z’n E-Pace zou dan immers snel het gelag betalen. Enig minpuntje: 72% voor de elektronische poeha, dat is tegenwoordig niet meer zo exceptioneel. Maar de EuroNCAP wil dan ook dat de bestuurder elke tel van z’n rijervaring lastig gevallen wordt door bleepjes en piepjes die hem attent maken op iets wat lang geen gevaar is. De E-Pace heeft dodehoekwaarschuwing en parkeerhulp, waarmee hij z’n voornaamste gebrek (het koetswerk is niet zo overzichtelijk) ondervangt.