Tesla Model X 100D Veiligheid

Bekijk 21 foto's
Door: BV 29-01-2018

De enige Tesla die door de Europese crashtestorganisatie EuroNCAP tot schroot werd herleid is de Model S. Die proef dateert uit 2014 en destijds haalde het model een score van 5 sterren met subscores die vandaag nog steeds (de normen worden bijna jaarlijks aangescherpt) te boek zouden staan als verdienstelijk. De Model X is op het Oude Continent niet getest maar scoorde in de Amerikaanse NHTSA-proeven weerom uitstekend. Z’n structuur is overigens identiek aan die van de Model S.

Theorie versus praktijk

Los van de geijkte proeven, waar autofabrikanten tijdens de ontwikkeling rekening mee kunnen houden, zijn er natuurlijk ook de praktijkresultaten. En daaruit kan vooral blijken dat de accuset hulpdiensten voor uitdagingen stelt. Een specifieke neutralisatiefunctie is daarvoor voorzien in het kofferruim in de neus.

Gordijnairbags

Erg veel opmerkingen kunnen we bij de uitrusting van de Model X niet verzinnen. Sterker nog, met de optionele sensoren moet het samen met de toplimousines van Audi, BMW en Mercedes horen tot de slimste voertuigen op de markt (meer over die functies bij rijgedrag). Of er dan helemaal géén opmerkingen zijn? Toch wel. Zo kan je je afvragen wat er met die vleugeldeuren gebeurt wanneer ze een flinke klap moeten incasseren. En ze zorgen er ook voor dat gordijnairbags voor de achterste inzittenden in een zevenzitsconfiguratie niet beschikbaar zijn.

Geef commentaar
comments by Disqus